12 квітня відбулася лекція професора Говардського університету д-ра Алли Товарес (США) для студентів 4 курсу спеціальності прикладна лінгвістика, які вивчають курс Загальне мовознавство. На початку лекції д-р Товарес попросила студентів-лінгвістів розповісти про їхні лінгвістичні інтереси та сфери досліджень, а пізніше ознайомила зі своїми мовознавчими студіями. Лекція пані Товарес були присвячена аналізу кореляції мови та їжі, їхній ролі в житті суспільства, а також національним та культурним відмінностям.
Д-р Товарес звернула увагу на спільні риси мови та їжі, а саме їхню матеріальність (звукові хвилі та системи письма у мові і субстанція у їжі), символічність (вказівка на класову приналежність, вік, стать, культуру, релігію та політику).
Учена прокоментувала дотичні дослідження таких учених, як Freedman, Joshuaand Dan Jurafsky, Pierre Bourdieu та інших. Д-р Товарес зазначила, що у своїх дослідженнях П’єр Бурдьє аналізує поняття відмінність /особливість та стверджує, що те, що люди споживають, та як говорять про їжу або за їжею індексує їхню класовість, цінності та переконання. На прикладі реклами картопляних чіпсів було показано, що власне сама мова, яку використовують при рекламі продуктів харчування також має класову маркованість: до вищого соціо-економічного класу звертаються за допомогою довгих складних речень, акцентуючи увагу на таких поняттях, як healthiness, naturalness, ingredients, cooking processes distinction, тоді як для мови реклами продуктів, призначених для нижчого класу, характерні короткі речення, вказівка на автотентичність, а також використання common words, historicity, local tradition.
Цікавими були дослідження д-ра Товарес, присвячені діахронічному аналізу гастрономічних традицій Росії, змінам у якості, доступності й кількості їжі, які визначаються соціально-історичними факторами та змінами у структурі суспільства, а також кореляція таких понять, як гастрономічні уподобання, гурманство, патріотизм, ідеологія, заміщення імпортних товарів.
На завершення д-р Товарес ознайомила студентів зі своєї новою книгою Identity and Ideology in Digital Food discourse, яку вона написала у співавторстві з Синтією Гордон (Identity and Ideology in Digital Food Discourse: Social Media Interactions Across Cultural Contexts. London: BloomsburyAcademic, 2020). Цікаво було почути про те, як час пандемії COVID-19 змінює спосіб життя людей, спричиняє нові форми гастрономічного спілкування, наприклад Mukbang as Your Digital Tablemate, тобто одночасне споживання їжі у товаристві друзів чи членів родини в режимі онлайн.
Висловлюємо щиру вдячність д-ру Аллі Товарес за цікаву лекцію, час та знання, якими вона щиро поділилася зі студентами-прикладниками.
Доцент кафедри прикладної лінгвістики, к.ф.н. О. Рогач