Ми живемо у доволі незвичний та непередбачуваний період. Це пов’язано з карантином, спричиненим коронавірусом SARS-CoV-2. Не є винятком і вступна кампанія до закладів освіти. Але всі пам’ятаємо прислів’я: «Обізнаний – значить озброєний!» Тому заздалегідь для належного планування участі у вступній кампанії до обраних закладів вищої (фахової передвищої) освіти пропонуємо ознайомитись та скористатися ретельно підготовленою покроковою інструкцією вступника з датами вступної кампанії. Отже, що робити, якщо Ви чи Ваша дитина — вступник 2020?
Наближається наймасовіший етап вступної кампанії 2020 року – реєстрація електронних кабінетів і подання заяв для абітурієнтів, які в основному вступають після 11 класів. Зазвичай це напружений період життя для вступників і їхніх батьків, тому пропонуємо розібрати наріжні етапи вступної кампанії 2020 року. Прочитавши статтю, Ви отримаєте корисну інформацію і практичні поради, більш конкретно і всеосяжно зрозумієте основні принципи електронного і паперового подання документів. Ми намагались звернути особливу увагу на типові помилки вступників минулих років, пояснити, як діяти під час зарахування, як за допомогою існуючих електронних сервісів в сфері освіти обрати заклад вищої освіти та ознайомитись з його Правилами прийому, не виходячи з дому.
Тож, що допоможе вам обрати заклад освіти? Для початку варто ознайомитись з Реєстром суб’єктів освітньої діяльності за посиланням, а саме переглянути інформацію щодо закладів вищої освіти. Тут можна дізнатися, яка форма власності закладу освіти; хто керує конкретним закладом освіти; контактні телефони та електронну адресу; фактичну та юридичну адреси, Правила прийому, ліцензовані спеціальності та акредитацію освітніх програм.
Крім цього, вказано ідентифікаційний код закладу освіти, за яким можна отримати більш детальну інформацію з інших джерел відкритих даних. Зокрема, можна дізнатися про можливі судові позови до закладу освіти. Ця інформація допоможе розібратися, чи варто відправляти дитину вчитися в той чи інший ЗВО, і, можливо, платити цьому закладу гроші за навчання.
Крім того, на сайті доступний окремий розділ «Відкриті дані», який дозволяє отримати у форматі Excel наступну інформацію: перелік закладів освіти за типом закладу і регіоном розташування; інформацію про заклад освіти, у тому числі перелік структурних підрозділів і факультетів, ліцензовані спеціальності, кількість здобувачів вищої освіти в розрізі освітніх ступенів, спеціальностей і форм навчання, вартість навчання.
Зрозумівши, який вам найбільше підходить, необхідно засвоїти базові вимоги до подання документів. А саме: у яких випадках подають електронні документи, а в яких паперові; з чого складається конкурсний бал; що таке першочергове зарахування. Для початку ми рекомендуємо вступникам і батькам ознайомитись з Умовами прийому, затвердженими МОН, а також Правилами прийому, які затвердив обраний вами виш.
Вступники на основі повної загальної середньої освіти, тобто після 11 класів, подають електронні заяви через сайт (більш детально ми зупинимось на цій процедурі трохи нижче).
У паперовій формі подають документи вступники у таких випадках:
Цього року вступник може подати: для вступу на бюджет на бакалавра і магістра на основі документа про ПЗСО – 5 заяв на різні спеціальності, на контракт заяви, як і минулого року, подаються без обмежень.
Під час подання заяви в паперовій формі вступник особисто пред’являє оригінали: документа, що посвідчує особу; документа про освіту, на основі якого вступає, і додаток до нього; військово-облікового документа (для військовозобов`язаних); а також документа, що підтверджує спеціальні умови вступу.
У той же час, разом із заявою, вступник подає копії наступних документів:
Так само зверніть увагу на те, що в Правилах прийому до конкретного закладу освіти можуть бути вказані додаткові документи, які необхідно подати. Зазвичай, це обумовлено специфікою конкретної спеціальності.
Усі категорії вступників, які мають право на спеціальні умови вступу (пільгові категорії) та для яких не передбачено подання паперових заяв, повинні звернутися до одного закладу вищої освіти з оригіналами документів, які дають право на пільгу та додати відповідну категорію пільги до Реєстру осіб зі спеціальними умовами вступу. Відповідна категорія буде відображатися у всіх електронних заявах вступника в електронному кабінеті. Врахування права на пільгу підтверджує заклад освіти, до якого подано відповідну заяву.
Після подання документів формується рейтинговий список вступників на основі конкурсного балу. З чого він складається? Оцінки ЗНО або вступних іспитів, творчий конкурс, середній бал документа про ПЗСО, бали за успішне закінчення підготовчих курсів закладу освіти (діє для окремих спеціальностей). Усі ці показники будуть помножені на коефіцієнти, граничні показники яких визначені Умовами прийому, проте кожен окремий заклад освіти може самостійно встановлювати коефіцієнти у визначених законодавством межах.
Вступникам варто пам’ятати про першочергове зарахування, воно розповсюджується на осіб, які будуть навчатись у закладах медичної і педагогічної освіти та уклали угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості або селищі міського типу.
Реєстрація електронних кабінетів стартує 1 серпня на сайті https://ez.osvitavsim.org.ua/. Електронні заяви можна буде подавати з 13 серпня. 16 серпня о 18:00 закінчується прийняття заяв від тих, хто вступає на основі співбесіди і вступних іспитів та творчих конкурсів (на бюджет). 22 серпня о 18:00 закінчується прийняття заяв від тих, хто вступає на основі сертифікатів ЗНО або творчих конкурсів (контракт).
Прохідний бал на кожну спеціальність визначається щороку за результатами конкурсу, тож оцінити власні шанси на вступ можна, проаналізувавши дані минулих вступних кампаній на одному з наступних сайтів: https://vstup.edbo.gov.ua/ або https://vstup.osvita.ua/. На цих сайтах можна спостерігати і за перебігом цьогорічної вступної кампанії.
У свою чергу, нагадуємо, що перший і останній дні реєстрації та подачі документів зазвичай є найбільш проблемними – система перевантажується через велику кількість одночасних звернень. Тож, будь ласка, не поспішайте все зробити в перший день та не відкладайте на останній. Часу подати заяву вистачить усім охочим!
При реєстрації електронного кабінету на основі ПЗСО вступник вказує:
Перш за все, радимо уважно прочитати текстову (Інструкція) або подивитись відео інструкцію на сайті https://ez.osvitavsim.org.ua/. Це допоможе позбутись типових помилок, які робили вступники минулих років.
Для більшого розуміння процесу подання документів ми більш детально розберемо ці помилки.
Якщо у Вас все ж виникають проблеми з реєстрацією електронного кабінету вступника, радимо звернутись до сервісу підтримки, написавши листа на електронну адресу ez@inforesurs.gov.ua або зателефонувавши за будь-яким із наступних номерів:
Кожна подана електронна заява на вступ матиме відповідний статус, який буде змінюватися після обробки заяви Приймальними комісіями закладів освіти. Ці зміни будуть автоматично відображатись в електронному кабінеті вступника. У разі помилкового подання заяви вступник матиме можливість скасувати подану заяву без втрати пріоритету, якщо її ще не розглянуто закладом освіти (тобто до отримання заявою статусу «Зареєстровано у закладі вищої освіти» або «Потребує уточнення вступником»). «Втрата спроби» актуальна лише для заяв з пріоритетом. Якщо заяву вже оброблено закладом освіти і вступник прийняв рішення її скасувати, пріоритет втрачається.
Статус електронної заяви може набувати таких значень:
Зверніть особливу увагу на мінімальний рівень балів у заяві: 125 балів — найменший конкурсний бал на бюджетні місця!
Крім того:
Конкурсний бал та коефіцієнти на різних конкурсних пропозиціях можуть відрізнятись. Самостійно розрахуйте конкурсний бал для уникнення непорозумінь.
У разі, коли заява буде подана та зареєстрована, але результати не відповідатимуть вимогам Умов прийому, заклад вищої освіти встановить такій заяві статус «Відмова».
Шановні вступники! Просимо відповідально віднестися до процесу подання заяв. Перевіряйте, чи усі документи завантажені до електронного кабінету: фотографія, додаток до документа про ПЗСО, довідка про реєстрацію місця проживання (для використання сільського коефіцієнта). Обирати конкурсні пропозиції та встановлювати пріоритетність заявам потрібно особливо уважно.
Якщо заява допущена приймальною комісією до участі у конкурсному відборі, вступник матиме можливість до 18-00 27 серпня отримати рекомендацію до зарахування на бюджет (в електронному кабінеті вступника з`явиться відповідний статус заяви).
У строк до 18-00 31 серпня вступник має надати до приймальної комісії наступні документи:
Після виконання всіх вимог 05 вересня статус електронної заяви має змінитись на «Включено до наказу»: у закладі освіти видається наказ про зарахування.
Якщо вступник не виконає встановлені вимоги (наприклад, не надасть оригінали документів), його рекомендація анулюється, і заява набуває статусу «Виключено із списку рекомендованих».
У тих вступників, хто не отримає 27 серпня рекомендацію на бюджет, навпроти всіх заяв залишиться статус «Допущено до конкурсу». Заяви таких вступників автоматично беруть участь у конкурсі на контракт.
Рекомендації до зарахування на навчання за кошти фізичних і юридичних осіб, вступники отримають до 30 вересня, відповідний статус з`явиться у електронному кабінеті. Строк на виконання вимог приймальних комісій встановлює сам заклад освіти, він не є жорстким. Пакет документів, який необхідно подати до вишу, є ідентичним пакету для зарахування на бюджет.
Як бачимо, процес вступу до закладу освіти є складним лише на перший погляд. При більш детальному розгляді, після ознайомлення з інструкціями і вивчення типових помилок вступників минулих років, подати документи зовсім не складно.
- Будьте уважні до деталей, не повторюйте чужих помилок, використовуйте електронну пошту, яка дозволена на території України, та запам’ятайте пароль від електронного кабінету вступника.
- Обов`язково контактуйте з приймальними комісіями і не підходьте до виконання вимог закладу освіти формально.
- Чітко визначте власні пріоритети під час вступу і подавайте заяви лише на ті спеціальності, які Ви бажаєте отримати.
Якщо у Вас все ж таки виникли складнощі, звертайтесь на «гарячу лінію» державного підприємства «Інфоресурс». Ми з радістю Вам допоможемо!
Хай Вам щастить під час вступної кампанії 2020 року!
Автор публікації: Оксана Бєлік, директор державного підприємства «Інфоресурс» Міністерства освіти і науки України.