Клінічна лінгвістика: досліджуємо можливості нашого мозку з новітніми технологіями

Що може бути більш приголомшливо, ніж на практиці відчути всю велич, багатогранність та масштаб інформації, з якою працює людський мозок?
Напередодні Нового року, а саме, 30 грудня студенти кафедри прикладної лінгвістики в рамках вивчення дисципліни «Клінічна лінгвістика» (викладачка – к.ф.н. Котис Олена Георгіївна) здійснили неймовірну подорож неосяжними можливостями наших двох півкуль мозку. Саме цього дня відбулася зустріч в рамках співпраці з логопедичною студією для діток з мовленнєвими порушеннями «Балакучий лис». Ми зустрілися з однією зі стейкхолдерів кафедри, сертифікованою спеціалісткою Оленою Базенко, яка нещодавно провела нашим студентам онлайн-лекцію про свій досвід роботи з мовленнєвими патологіями у дітей. До слова, минулорічні другокурсники також зустрічалися з пані Оленою та спілкувалися про сучасний стан лікування мовленнєвих патологій в Україні та світі; саме завдяки минулорічній зустрічі та порадам пані Олени Базенко курс було оновлено та додано модуль про етапи оволодіння мовою дітьми.
Не кожного дня нам видається нагода спостерігати, як, наскільки і яка саме частина мозку реагує на прості повсякденні подразники. Під час курсу «Клінічна лінгвістика» ми вивчали будову мозку, функції мовних центрів, етапи оволодіння мовою дітьми та мовленнєві патології й причини їх виникнення, проте надзвичайно цікаво було побачити, як можна використати ці знання на практиці.

Використовуючи нейроенергокартограф наші студенти мали змогу проаналізувати, які ділянки мозку «відгукуються» на певну дію. Енергокартограф – це комплекс для топографічного картування енергетичного метаболізму мозку. До уваги береться показник постійних потенціалів, проводиться оцінка енергозатрат мозку та діагностика функціональних та патологічних станів організму. Таким чином спеціаліст може оцінити стан хворого, підібрати адекватне лікування та прогнозувати його ефективність. Ми випробували цей пристрій на собі: читання вголос та про себе, письмо, малювання (також двома руками одночасно), обчислення, перегляд улюблених відео, навіть досліджували реакцію мозку на всілякі запахи (від запаху спеції бодян до запаху сіна з бабусиного горища…). Кожного разу ми могли побачити, як змінюються зображення на екрані, в залежності від типу завдання та енергетичних витрат, потрібних для виконання певного завдання.

Також була можливість випробувати метод Томатіс – метод нейро-сенсорної стимуляції головного мозку, розроблений французьким лікарем-отоларингологом Альфредом Томатісом. Це видається більш ніж актуальною новиною, адже для всіх, хто вивчає і хоче практикувати мови, Томатіс – чудовий спосіб удосконалити вимову на рівні з носіями. Тому хочемо висловити нашу подяку та гордість за настільки крутий досвід приймаючій логостудії «Балакучий Лис», оскільки вони забезпечують наших студентів неймовірною кількістю корисної та практичної інформації.

Мені завжди була цікава тема мови та її патологій, власне тому, коли з’явилася можливість відвідати логопедичний центр, я з радістю нею скористалась. Чесно кажучи, я не підозрювала, що такий корисний і сучасний заклад існує у нашому місті. Центр порадував своїми розмірами, різноманіттям іграшок і приладів. Він більше нагадує сучасний дитсадок, де діти у формі гри і в приємній атмосфері можуть вчитись і розвиватись. Моя одногрупниця Даша Солтисюк випробувала на собі прилад, що перевіряє активність мозку, а ми стали свідками цього експерименту. Подібний девайс я бачила лише в кіно і тепер теж дуже хочу колись ним скористатися. Єдиний мінус зустріч тривала лише годину. Проте я встигла дізнатися багато нового, отримати емоції, що надихають та зацікавитись професією логопеда. (Дарина Ковальчук).

Екскурсія до студії «Балакучий Лис» – супер! Після цікавої лекції з Оленою Базенко, я загорілася бажанням відвідати її логопедичний центр і побачити, як працюють з дітьми, що мають мовленнєві патології. Пані Олена продемонструвала свої чудо-апарати, які використовують логопеди, а саме прилад Tomatis. Це інопланетні відчуття. Всі звуки навколо мене змінились. А коли я говорила, то було таке враження, ніби розмовляю зі своїм клоном. Я неймовірно задоволена! (Ірина Хаймик).

Попередньо ми були слухачами лекції Олени Базенко. Вже тоді я була вражена методиками роботи з дітьми. Відповідь на питання, чи хочу я на екскурсію, була очевидною. Мені дали випробувати у роботі чудернацькі “навушники” Tomatis. Цей девайс передає звук через кістки, що дуже незвично. Мій голос не був схожий ані на той, що я чую коли розмовляю, ні на аудіозапис. І це мега-круто, що технологія Tomatis використовується для стимуляції слухового апарату, адже вона допомагає у роботі з дітьми з порушеннями мовлення. Насправді, я заздрю сучасним дітям, адже вони мають змогу користуватись технологіями, про які ми, раніше, могли лише мріяти (Оксана Шумилко).

Вибірковий курс «Клінічна лінгвістика» завершився, залік складено, а ми можемо побажати усім студентам-першокурсникам, котрі обиратимуть дисципліну для вивчення на 2 курсі, якщо вас цікавить мозок та дослідження зв’язку між його роботою та розвитком мовлення, обрати «Клінічну лінгвістику». 🙂
Текст: Дарина Солтисюк, Дарина Ковальчук, Оксана Шумилко, Ірина Хаймик
Світлини: Олени Котис
Клінічна лінгвістика: досліджуємо можливості нашого мозку з новітніми технологіями
Scroll to top